Customer Case
Visa: sökte flexibel samarbetspartner med expertkompetens
“Vi vill vara i framkant när det kommer till den digitala utvecklingen. Ett sådant arbete kräver kontinuerlig anpassning av kommunikationen, för att vara relevant och trovärdig.”
– Paula Ståhlberg, Visa
Med åtta års erfarenhet i Visas marknadsföringsteam för Norden, Baltikum och Island har Paula Ståhlberg följt företagets resa och utveckling från ett centralt styrt bolag till lokalt anpassade team som arbetar för olika marknader.
“Det finns globala guidelines för både tonalitet och produktbeskrivningar som Contentor arbetar med. De hjälper oss att lokalisera dem genom att göra kommunikationen tydlig och personlig men fortfarande professionell.”
– Paula Ståhlberg
Trots att Visa har decentraliserats och anpassat sig efter lokala marknader, hanteras fortfarande en stor del av deras kommunikativa innehåll från en global hub i London och en partner i USA, vilket har lett till vissa utmaningar längs vägen.
“I takt med att vi decentraliserade verksamheten har organisationen vuxit markant i Norden, Baltikum och på Island. En av fördelarna med högre närvaro på lokal nivå är såklart närheten till den aktuella marknaden. Genom att fortfarande ha globala resurser i ryggen kan vi nu kombinera lokal expertis med globala insikter för att bättre kunna möta kundernas behov.”
– Paula Ståhlberg
Om Visa
Visa är en av de mest välkända och etablerade aktörerna inom betalningsbranschen och har byggt ett omfattande nätverk av samarbetspartners och anslutna banker världen över.
I drygt 60 år har Visa arbetat som möjliggörare för säkra och smidiga betalningar över hela världen.