Article

Praktiska tips för att hantera olika språk med AI inom Retail och E-handel

I dagens snabbrörliga e-handelslandskap är det avgörande för svenska bolag att kunna hålla sitt innehåll uppdaterat och relevant på alla marknader. Samtidigt är det en utmaning att snabbt och effektivt lansera på nya marknader. På Contentor hjälper vi svenska retail- och e-handelsföretag att möta dessa utmaningar med hjälp av AI.

Här är 5 tips för hur du kan säkerställa att du använder AI på bästa sätt:

1. Testa olika AI-modeller

Olika AI-modeller är olika bra på olika språk. På Contentor testar vi kontinuerligt vilka modeller som presterar bäst. Detta ändras både med att AI-modellerna utvecklas, men då även att för olika branscher är olika AI-modeller olika bra. Det är oväntat stor skillnad mellan tex ChatGPTs olika modeller, eller DeepL, Claude och andra.

Om du vill jämföra olika modeller enkelt, kan du göra det via vår hub, som är byggd just för att jämföra olika AI modeller och vara ett smidigt för att hantera översättningar löpande. Den är kostnadsfri att komma igång med och du kan få utvärderingar kring hur olika modeller hanterar olika språk för just din bransch.

Du hittar den på hub.contentor.com.

2. Använd rätt AI-setup för din målgrupp och brand

Att välja rätt AI-modell för rätt språk är dock bara en del av lösningen. Ännu viktigare är det vi kallar för "pre-editing", att lära modellen rätt regler och rätt vokabulär. T.ex. ska det för tyska marknaden vara formell eller informell tyska? Eller vad är det bästa ordet för "takscoop", "malet kaffe" eller "flytboj" på t.ex. Holländska, både ur kund- och SEO-perspektiv? Och hur säkerställs att AI:n använder rätt ord konsekvent?
Detta steg kräver kunskap både relaterad till varumärkets tone-of-voice, men även kring SEO, semantik och kundernas förväntade upplevelse.

3. Kunna göra saker automatiskt - eller snabbt i varje fall

Med AI kan du snabbt översätta eller skriva innehåll. Men det behöver vara smidigt att använda tjänsten, så det inte leder till en massa kopierande och klistrande av text mellan olika system. Att ha bra filstöd är minsta kravet, så det går lätt att exportera text och filer. Att koppla ihop e-handelsplattform eller produktsystemet direkt är ännu bättre. Då kan hela flödet bli automatiskt som möjligt. Här finns stora besparingar att göra, och det går att öka hastigheten från produkt i lager till produkt tillgänglig online väldigt mycket.

4. Rätt setup för stora textmängder

Om du översätter filer med tusentals produkttexter eller mer, är det även viktigt att tänka på hur du gör det, så att du inte förbrukar onödiga anrop mot AI:n. Vid stora textmängder kan du slå i taket för vad tjänster erbjuder, eller få en hög nota. Något många missar är att allt du skickar in till AI-modeller räknas, inte bara det de levererar tillbaka. Det betyder att om du skickar med för mycket information, säg att varje produkttext följs av en lång ordlista på hur vissa ord ska översättas, så kan du lätt förbruka massa AI-kapacitet. Vilket ger dig höga kostnader eller stoppar möjligheten att kunna skicka in mer, helt i onödan.

5. Förbättra output med feedback

Vi har sett många bolag som får ökad försäljning online när de har lagt mer tid på sina texter och att de har korrekt språk. Detta behöver göras kontinuerligt, och är hos oss det vi kallar för vår Quality Review-process. Denna är viktigt, för AI har också problem med hallucinationer och lathet. Ibland får man tillbaka text som är fel eller som inte är korrekt hanterad. Detta behöver man se över, så det undviks. Genom en Quality Review process så kommer AI output att förbättras på alla dessa sätt. 

Har du dessutom en automatisk koppling kan en sådan process inte bara förbättra framtida texter, utan även uppdatera alla befintliga texter på ett helt språk när det förbättrats!

Vi har gjort lite exempel på hur vi gör detta med vissa kunder, du kan läsa mer om det här: Kontinuerliga förbättringar med feedback.

AI "out of the box" är inte tillräckligt

Nöj dig inte med att köra en generell AI-lösning. Det ger texter, men inte med tillräckligt bra kvalitet. För relativt lite extra jobb kan du istället få mycket bättre resultat. Genom att applicera ovan tips och lägga ner lite mer jobb inledningsvis, samt om möjligt följa upp kontinuerligt, så kommer kvaliteten förbättras och konverteringen stärks markant. 

Lätt att lansera på fler marknader

Att lansera på nya marknader kan vara en komplex och tidskrävande process. Men med AI-lösningar kan det gå mycket snabbare än innan.

Om du vill ha ännu djupare perspektiv kan du även ladda ner vårt white papper kring just praktiska tips och begränsningar du behöver vara uppmärksam kring när det gäller AI och att hantera stora textmängder på många olika språk. Du hittar det här: Rapporten AI-Driven Global Expansion.

“Att skala globalt med rätt förutsättningar ger väldigt starka möjligheter för nordiska bolag.
- Rabie Salem, VD

Vi på Contentor har sedan 2005 arbetat med att hjälpa svenska bolag att växa globalt. Vi var tidiga med att arbeta fokuserade på digitala marknader, både när det gäller kompetens och att använda digitala verktyg för att få ner kostnaderna. Nu i en era av AI-drivna lösningar ligger vår expertis i att använda tekniken för att hjälpa retail och e-handel att effektivt växa på nya marknader.

Contentor erbjuder både standardiserade lösningar för mindre aktörer, och skräddarsydda lösningar för större företag och varumärken.

Previous
Previous

Rapport: AI-Driven Global Expansion

Next
Next

Vår AI-hub: Jämför GTP-4o, DeepL, Claude, Amazon, Oracle Cloud o